Elastyczna i odpowiedzialna księgowość dla firm.

logo
  • +48 604 190 999

  • db@dbbiuro.com.pl

  • DB Biuro Rachunkowe

  • ul. Katowicka 195/3, 41-500 Chorzów

  • Pn - Pt

  • 08:30 - 16:00

  • Nasz NIP:

  • 627 277 52 73

  • Nasz Regon

  • 520603730

  • Nr konta (Alior Bank)

  • 94 2490 0005 0000 4530 5569 0746

Data wpisu: 27 Sep, 2018

Udostępnij ten wpis:

Zmiany w rozporządzeniu dot. prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.

W dniu 14 września w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, nowe przepisy weszły w życie już następnego dnia po ich ogłoszeniu, tj. w dniu 15 września. Dla przedsiębiorców data ta nie ma jednak większego znaczenia, gdyż nowe przepisy zaczęły obowiązywać z mocą wsteczną. Nowe rozporządzenie ma bowiem zastosowanie już do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 roku.
Wprowadzenie nowych przepisów z mocą wsteczną było możliwe prawdopodobnie dlatego, iż rząd uznał całość wprowadzanych zmian jako zmiany polepszające sytuację przedsiębiorców. Jakie zmiany czekają nas zatem w zakresie prowadzenia księgi?

Likwidacja obowiązków informacyjnych

- Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, każdy przedsiębiorca miał obowiązek pisemnie powiadomić urząd o fakcie założenia KPiR, w terminie 20 dni od założenia księgi. Nowe rozporządzenie znosi ten obowiązek.

- Zniesienie obowiązku powiadamiania urzędu skarbowego o zawarciu umowy z biurem rachunkowym. Przedsiębiorca zobowiązany był do tej pory powiadamiać fiskusa o każdorazowej zmianie biura księgowego, informując urząd o nazwie i adresie nowego biura oraz miejscu prowadzenia i przechowywania księgi. Obecnie skarbówka nie może już wymagać od przedsiębiorcy takich informacji.

- Dotychczasowe brzmienie rozporządzenia nakładało na firmy także obowiązek pisemnego powiadamiania urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, jeśli miałoby do tego dojść w terminie innym niż 1 stycznia lub 31 grudnia. Nowe rozporządzenie znosi również i ten obowiązek informacyjny.

Więcej dowodów wewnętrznych
- Nowe rozporządzenie rozszerzyło katalog przypadków, w których dokumentowanie kosztów możliwe będzie przy użyciu dowodów wewnętrznych. Dowodami wewnętrznymi dokumentować można już zatem także zakup bezpośrednio od producenta, produktów roślinnych i zwierzęcych, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy (dla sprzedaży opisanej w art. 20 ust. 1c ustawy o PIT).

Masz pytania w tym temacie?

Nie zwlekaj i bądź na bieżąco z najnowszymi interpretacjami w prawie podatkowym.
Każdy Klient, którego obsługujemy jest na bieżąco informowany o najważniejszych dla niego zmianach w prawie.
Dołącz do nas!

Skontaktuj się